(2021-04-15)
Pontus Andersson tar spets på House:ID.
Pontus Andersson lämnade för snart 1,5 år sedan Bergendahls och tjänsten som e-handelsdirektör och marknadschef. Med sin långa erfarenhet av digital handel har det varit en väntan på vart han skulle dyka upp. Nu visar det sig att Pontus är en av grundarna till House:ID, en apptjänst som satsar på att förenkla boendet för de som äger sin bostad. ”Jag har precis flyttat och känt frustrationen både av att inte ha tillgång till all information på ett lätt sätt, samt att inte kunna lämna över ett komplett Hus:ID med all information”. Därför nappade Pontus direkt när hans radarpartner från konsultsidan, Mikael Olsson, berättade om konceptidén House:ID som han skissat på ett tag. Därefter började de bygga det som inom några veckor går live i Beta version. Då kan alla ägare till bostäder logga in på sitt Hus:ID.
House:ID bygger på att alla bostäder har ett Hus:ID. Man kommer åt sitt Hus:ID säkert genom att verifiera sig som ägare med BankID. Då kopplar House:ID ihop den information som är privat och man flyttar med sig mellan bostäder med informationen som är bostadens till ett komplett Hus:ID. ”Konceptet är byggt för att enkelt både fylla på med information till ditt Hus:ID men också för att underlätta att ta action på hjälp man behöver, när man behöver det. Alltid med rätt information”.
Redan nu finns över 2 miljoner produkter att automatiskt hämta hem information om, all bankdata så att man kan jämföra riktiga räntor och lånevillkor med andra Hus:ID likaså all försäkringsdata, besiktningsprotokoll, våtrumscertifikat, ritningar och mer därtill. Man kan dessutom maila in t ex kvitto eller annan dokumentation man önskar spara till sitt Hus:ID. ”Vi siktar på att göra information om bostaden både in och ut automatiskt – då har vi hjälpt både ägare och dess leverantörer” säger Pontus. Kanske därför kända svenska myndigheter har benämnt House:ID som en samhällstjänst.