Fredrik Hansson, Styrelseordförande House:ID

HouseID – samhällstjänsten som redan blickar ut i världen

(2021-04-01)

Coloramas förra VD satsar på att bygga nytt globalt huvudkontor för start up i Malmö.

Fredrik Hansson tar klubban för House:ID, ett real tech bolag, och blickar redan utåt.

När Colorama valde att montera ner sitt huvudkontor i Malmö och flytta till Stockholm valde Fredrik Hansson att kliva av och blicka framåt. Med stor insikt i utmaningar och möjligheter för bostadsägare och leverantörer till bostaden, via sin bakgrund från Colorama, föll många saker på plats när en tidigare affärsutvecklingskonsult till Colorama berättade om House:ID. Efter att ha sett mer av plattformen, visionen och drivet hos grundarna och de ägarna som redan var inne i bolaget bestämde sig Fredrik för att ta ordförandeklubban.

House:ID gör att du har all information om din bostad vid din fingertopp, redo att ta action på. Redo att jämföra med andra Hus:ID, t ex faktiskt ränteläge, skuldkvot, standard i bostaden osv. Precis som andra framgångsrika svenska koncept gjort, tänk Spotify som hjälpte musikälskare att få koll på sin musik, Vivino gjorde samma sak för vinälskare, Klarna gjorde det enkelt att få koll på sina betalningar, möjliggör House:ID för bostadsägare att få 100 koll på sin bostad utan att spara ett enda fysiskt papper.

Att vara lat är dessutom inget problem då House:ID redan idag automatiserar en stor mängd av informationshämtningen. Redan idag kan du hämta information om mer än 2 miljoner produkter, hämta låneuppgifter från banken, försäkring på bostaden, besiktningsprotokoll, våtrumscertifikat, myndighetsdokument mm helt automatiskt. Löftet är att man skall kunna vara 100% lat, 100% slarvig och ändå ha 100% koll på sin bostad och det materialet som finns däri.

Säkerhet är viktigt. BankID används för att länka ihop dina privata delar med bostadens delar under tiden du äger din bostad. På så sätt lämnar ingen information bostaden oavsett ägare. Endast dina privata saker flyttas med till din nya bostad när du väljer att sälja.

Appen släpptes i Sverige 1: a Maj men Fredrik blickar redan ut mot en global marknad. ”Bostäder är paradoxalt nog både hyperlokalt och globalt. House:ID utvecklas för att hjälpa bostadsägare på lokal marknad, men att bo kommer aldrig gå ur tiden. Och bo gör man överallt.” Fredrik menar att bara i de 40 länder där man till över 50% äger sin bostad finns det över 1 miljard bostäder.

Symboliskt nog byggs organisationen upp på Mindpark i Hyllie där närheten till världen via Kastrup är påtaglig och byggandet är stort.