Dan Ads ledarduo, Istvan Beres och Peo Persson, backar Realtech-bolaget House:ID

(2021-06-02)

House:ID satsar på att hjälpa bostadsägare att få allt samlat på sitt bostads ID

Spotify hjälpte musikälskare att få koll på sin musik, Vivino gjorde samma sak för vinälskare, Klarna gjorde det enkelt att få koll på dina betalningar och nu släpper House:ID appen som gör att du får all information om din bostad vid din fingertopp. Redo att ta action på. Redo att jämföra med andra Hus:ID , t ex faktiskt ränteläge, skuldbeläggning, standard i bostaden osv.

Nu har House:ID släppt sin första Beta-version till marknaden och bakom satsningen finner vi, bland flera namnstarka investerare, två framgångsrika entreprenörer som precis dubblat värderingen på sitt eget bolag, DanAds och fått in Anders Borg som ordförande. ”House:ID är ett spännande bolag och koncept. Bostäder betingar, något som vi inte minst ser idag, ett stort värde och byter ägare ofta. Att på ett enkelt sätt samla all fakta om bostaden och dessutom ha den lättillgängligt är idag ett måste. Mönstret hur man bor och byter bostad har förändrats mycket, därav måste också sättet att hantera detta på ändras och anpassas. Vi har haft samma utmaningar när vi skalade våra bolag och vet hur ett bra och framgångsrikt team ser ut, därav valde vi att satsa på House:ID”, säger Istvan Beres.

House:ID är en tjänst för människor som äger sin bostad. Ett Hus:ID som är uppdelat i två lager, bostadens och det personliga. ”Just bostadens del är extra intressant tyckte vi då den stannar kvar oavsett vem som är ägare till bostaden över hela dess livslängd. Så har du sparat ner ex. ett protokoll, ett kvitto eller en manual i tider som dessa, där investeringar i bostäder och i bostaden ökar, säkerställer House:ID att ingen information går förlorad vid ett ägarbyte. Det är som en bra vinflaska, den blir bättre med tiden” säger Peo Persson.

Det personliga lagret, där man scannar in produkter som man tar med sig vid en flytt, kvitton m.m. och där man bl.a kan jämföra faktiska bolåneräntor, samla och ha koll på försäkringar och inte minst bonusprogrammet (poäng på allt man gör i bostaden) menar båda är det som ger appen relevans för ägaren varje vecka. ”Det är viktigt att det är enkelt för ägaren att lägga till” menar Istvan.

House:ID kallar det AutoMagiskt, dvs. att hämta hem information till bostaden. Redan idag kan man AutoMagiskt hämta hem information om över 2 miljoner produkter från kända varumärken som FM Mattsson, Siemens, Nordsjö, Sonos mfl. Utöver dokumentation som fastighetsinformation, energideklaration, besiktningsprotokoll, bygglov, ritningar och mycket mer.

”Realtech är en bransch vi tror mycket på och House:ID är bara i början av sin tillväxtresa” menar Peo. House:ID kommer att ha mycket matnyttigt innehåll som tips, guider och inspiration vilka coachar ägaren till att underhålla och värdeutveckla sin bostad, men allt kommer från experter, dvs. partners. ”De som bygger House:ID kan inte mer om bostäder än någon annan. Då är det bättre att de som har expertisen får delge information i en relevant kontext, alltid tydligt märkt med partnerns namn så att användaren vet vem det är man blir coachad av. När det växer till sig är DanAds en perfekt partner för House:ID” fortsätter Peo.