Back

Download the House:ID app and collect everything about your home in one place

Scan and download the app directly to your phone

Dramatiskt bostadsår 2022 är bakom oss. Hur kommer 2023 att se ut?

Bostadsmarknaden 2022 blev ett år som dramatiskt ändrade dynamiken på marknaden, det blev tydlig att det gick från säljarens till köparens marknad. Dynamiken ändrades under året där första kvartalet var fortsatt präglat av den positiva bostadsoptimismen från pandemiåren för att sedan under hösten präglas av oro och många avvaktande parter, både säljare och köpare.

 Utifrån världsläget, fortsatt hög inflation, höga energipriser och nu kraftigt ökade räntenivåer har det blivit uppenbart för oss alla vad det kostar att bo. Något som vi givetvis tar med oss in i 2023 Erik Wikander på Svensk Fastighetsförmedling sammanfattar sina tankar kring 2023 så här;

– Förutsättningarna för att 2023 kommer ge oss en stabilare bostadsmarknad är stor, men vi är inte där riktigt än. Med en förväntad räntehöjning i februari, och en fallande inflation under årets första månader kommer tilltron till marknaden att öka framöver. Vi förväntar oss en ökad aktivitet under året som helhet, där vi når en ny jämviktsnivå mellan säljare och köpare under tidig vår, men där priserna under året sedan kommer att vara stabila. 

 Prisökning att vänta först 2024

Erik Wikander menar på att all data pekar på att vi kan vänta oss prisökningar först under 2024. Detta i takt med en förbättrad ekonomi i samhället. Även om ekonomin ännu inte återhämtat sig så ser vi positiva signaler på marknaden.

 Villamarknaden, som haft de största prisfallen under 2022, visar också tendenser i december att börja plana ut på Stockholmsmarknaden vilken brukar vara den som ligger först i trendutvecklingen. Dock ligger villamarknaden några månader efter bostadsrätterna att verkligen kunna nå en ny prisnivå där säljare och köpare kan mötas. Med vinter och skyhöga elpriser i stora delar av landet kommer vi att få ännu ett par månader med oro bland villaspekulanter, säger Erik Wikander på Svensk Fastighetsförmedling.

 Möjligheternas marknad för dig som köpt innan 2020

Då vi närmar oss en ny prisnivå mellan säljare och köpare kan det för många vara en riktigt bra affär att sälja och köpa sin bostad nu, innan botten nås helt. Har man som säljare köpt sin nuvarande bostad innan 2020 så kommer man göra en bra affär – både på försäljningen av sin bostad och inte minst om man ska byta upp sig till en ny och större, menar Erik Wikander.

Följ din värdeutveckling automatiskt

Har du koll på din värdeutveckling? En av de mest populära verktygen bland er användare är värde indikationen. Om du är en av de få som ännu inte aktiverat den automatiska uppdateringen varje månad – gör det nu. Du hittar den under Ekonomi och Värdering.

Vad är Smarta förslag?

Funktionen Smarta förslag syftar till att ge dig bästa möjliga kvalitet på den information och data du väljer att spara och ladda upp på din bostads ID. Smarta förslag ger dig tips på vad du kan komplettera med för att få informationen komplett vad gäller kvitto, dokument och produkter samt att du enkelt ser vilka dokument du har sparat ner. Även på inbox- meddelande ser du det, via en ikon. Vi vet ju att det är lätt att missa att lägga till t.ex inköpsställe, belopp eller annat. 

Du får förslag på:

  • Om någon information saknas – Saknas det information på kvitton, dokument och produkter ger vi dig en hint om vad som saknas så att du enkelt kan bli 100%-ig.
  • Om du inte sparat bifogade kvitton eller dokument i din inbox – har du dokument i din bostads inbox som ej har sparats så får du en påminnelse så du inte glömmer av det.

 

Hur smart? Det väljer du.

Smarta funktioner kan ibland vara lite för smarta. Givetvis kan du därför själv ställa in vilken information som är viktig för dig att inte missa. Där du vill vara som smartast helt enkelt.

Klicka på ikonen med glödlampan i övre höger hörn för att komma till inställningar. Där väljer du enkelt vilka smarta förslag, om några, du vill avvakta med. Du kan aktivera dem igen när du så önskar.

Ignorera eller Fixa – välj själv

Ibland har man inte all information och då väljer man “Ignorera” så får man inga fler påminnelser om att information saknas just här. Välj “Fixa” för att åtgärda den saknade informationen och känn kontrollen och tryggheten öka med ett än mer komplett ID. Valet är som vanligt i House:ID ditt. Är du Fixa eller Ignorera?

 

Vårt mål med “Smarta förslag” är att hjälpa dig spara tid men också att ge dig ökad trygghet och kontroll kring informationen på din bostads ID.  

Smart, eller hur?

Som vanligt vill vi mer än gärna höra din åsikt om “Smarta förslag” och tips på hur den kan bli ännu smartare och hjälpsam;-) Tack på förhand.

Koll på både bostadens hälsa och sina “Att göra uppgifter”

Genom Enspectas genuina expertkompetens, professionella kundbemötande och House:IDs digitala tjänst får bostadsägaren automatiskt inte bara full koll på sin bostads mående utan också påminnelser och tips från tjänsten när och hur saker skall åtgärdas eller tas hand om. Helt enkelt färre läskiga överraskningar, mindre stress och oro för alla bostadsägare är det vi strävar efter.

Vi är övertygade om att många bostadsägare känner sin bostad rätt bra – de bor ju där! Men många skador som kostar mycket pengar uppstår tyvärr från saker du med blotta ögat kan se först i efterhand, OM du inte vet exakt vilka signaler du skall leta efter … en anledning till att vi nu lanserat BostadsCheck. 

 Målet med House:ID är att förenkla bostadsägandet för Sveriges bostadsägare! En av de stora utmaningarna som bostadsägare är kanske att veta vad du behöver göra och i vilken ordning utifrån konsekvenserna olika händelser kan få? Med BostadsCheck får du konkret information och åtgärdsförslag som du enkelt och effektivt håller koll på via appen då alla åtgärder laddas upp där med intervaller, beskrivningar, påminnelser och i vissa fall även estimerade kostnader. BostadsCheck är därmed en mycket prisvärd proaktiv tjänst för den som vill ha koll på sitt hem.” 

Pontus Andersson VD House:ID

 BostadsCheck innebär att bostadsägare får professionell hjälp anpassad för att underlätta för dem att ta hand om sin bostad. En utbildad Bostadsexpert från Enspecta går på plats igenom bostaden tillsammans med ägaren, som också får möjlighet att ställa alla de frågor de går och funderar på. Genomgången fokuserar på ventilation, energibesparing, vatten/fukt, byggnad, produkter och material. Resultatet laddas upp på ägarens bostads ID med konkreta tips och råd på åtgärder utifrån bostadens unika behov.

 

”Enspecta arbetar och genomför dagligen överlåtelsebesiktningar på hus som är till försäljning, så det ska bli intressant och spännande att addera BostadsCheck till vår portfölj. Den stora skillnaden med BostadsCheck är att du här även får vägledning i form av tips, förslag och rekommendationer på hur du ska ta hand om din bostad och i kombination med funktionerna i House:ID blir det en väldigt bra investering för dig som vill säkerställa underhållet av din bostad.”

 Jonas Persson, Enspecta

 En BostadsCheck generera nästan alltid några att göra/rekommendationer på vad som behöver kontrolleras och underhållas på en bostad. Det kan var allt från att kontinuerligt rensa hängrännorna till att måla fasad och/eller installera nya produkter eller att åtgärda vattenskador mm. Under 2023 vill vi underlätta för bostadsägaren att även få hjälp med underhållet.

 

Har du en tjänst som kan hjälpa bostadsägaren med uppgifterna för bostaden?

BostadsCheck lanserades under hösten och vi får hela tiden önskemål och förslag om hur vi kan göra den än bättre. Många bostadsägare ser gärna att de även får ett val att ta hjälp med själva underhållet. Här kanske du kan bidra? Hör av gärna av dig, info@houseid.se.

JS Energi gör det enkelt för Sveriges bostadsägare att hålla värmen

Effektiv uppvärmning har aldrig varit mer relevant än nu. JS Energi gör det enkelt för Sveriges Bostadsägare att hålla värmen och är en av våra viktiga partners som erbjuder sina kunder både tjänster och funktioner som underlättar bostadsägandet, via House:ID. Läs om hur det fungerar och vad de gör här. 

JS Energi låter sina kunder få smidig och enkel tillgång till deras tjänster och produkter via House:ID, så här har vi lagt upp samarbetet:

Användare av House:ID får följande funktioner och tjänster via appen;

Protokoll och fakturor, genom ett klick hämtar House:ID all information och dokumentation som JS Energi har från t ex service och reparationer på fastighetens produkter. Eventuella kommande fakturor skickas enkelt direkt till användarens konto och summeras till kvitto, avdragsgilla kostnader osv. På så sätt vet bostadsägaren hur mycket som investerats i respektive produkt och varför. Ett bra bevis på t. ex. service intervall vid en eventuell försäljning. 

Produktinfo, när användare lägger till en produkt (scannar eller söker manuellt) finns alla JS produkter upplagda i vår databas vilket gör att JS Energi visas som leverantör av produkterna. När produkten hämtas hem sparas informationen som hör till, produktinformation, instruktioner mm. Denna produktinformation används i sin tur när bostadsägaren senare beställer service på sin produkt av JS Energi vilket förenklar och snabbar på flödet för både JS Energi och bostadsägaren. 

Service, en värmepanna behöver servas ca en gång om året, servicen kan du beställa direkt via JS Energi´s experttjänst. Protokoll och fakturor skickar JS energi gärna direkt till användarens konto, så allt är samlat. (bild på appvyn med experttjänst)

Reservdelar, behöver användaren köpa en reservdel eller t.ex, filter till sin värmepanna gör de det enkelt och smidigt via appen. Köpen görs direkt via appen och JS Energi. Tänk tryggheten för bostadsägaren att alltid veta vilken reservdel som passar till just deras produkt, samt hur lätt försäljning det är för JS Energi att vara länkad till huvudprodukten med hela sitt reservdelslager. 

 

 

Om JS Energi

JS energi har arbetat med värmepumpar i snart 30 år. Denna långa erfarenhet av värmepumpar innebär att de har kunskap om det mesta du som kund kan behöva veta om just värmepumpar, dess funktion och hur du sparar pengar med hjälp av din värmepump.

Det senaste året har JS Energi även etablerat sig inom service och underhållsbranschen för värmepumpar och på det viset kan de ge dig som värmepumpsägare den bästa servicen och tillgång till reservdelar till ett bra pris och med god kvalitet och detta oavsett om du köpt pumpen av dem eller av någon annan. De arbetar med de flesta typer av värmepumpar av de kända tillverkarna.

JS Energi verkar idag i Västra Götaland, Halland och hela Skåne med att på helentreprenad installera nya värmepumpar, rådgivning runt uppvärmning och alla typer av service av era värmepumpar. För att komplettera detta har vi på JS Energi en reservdelsförsäljning där vi de säljer reservdelar i hela Sverige och Europa.

 Läs mer om JS Energi;  https://jsenergi.com

Varför valde Svensk Fastighetsförmedling att bli partner till House:ID?

Nu är Svensk Fastighetsförmedling i gång och erbjuder House:ID till alla som köper bostad med Svensk Fastighetsförmedling. Efter en rekordsnabb implementering är appen en naturlig och självklar del av deras arbetssätt och de kan redan nu se att de inte bara effektiviserar sitt arbete med överlämning av information om bostad utan även att köparna uppskattar och förstår nyttan med House:ID. Vi pratade med Liza Nyberg, VD på Svensk Fastighetsförmedling.

        Liza – varför valde SF att bli partner till House:ID?

Bostadsägare har länge saknat ett enkelt stöd för att underhålla och utveckla sin bostad. Vi är övertygade om att House:ID kommer bli en standard för oss bostadsägare framöver. Vi på SF har varit först med mycket nytt; från kvinnliga mäklare och söndagsvisningar till att vi var med och byggde Hemnet. Vi ser att detta är nästa naturliga steg i utvecklingen av bostadsmarknaden – att aktivt hjälpa till att stödja och inspirera kring hur man tar hand om och utvecklar sitt hem. För oss är det självklart att vara med på den resan.

 

        På vilket sätt gynnar det era kunder?

Två saker framför allt, de får all information om bostaden på ett smidigt och översiktligt sätt i appen och alla verktyg de automatiskt får med sig i appen. Sen gör det att vi framstår som både innovativa och lyhörda – detta är något som våra kunder efterfrågat – och det är ju inte att räkna bort heller. Vi har genomfört en rekordsnabb implementering efter ett pilotprojekt och kan redan nu se att kunderna verkligen ser fördelarna med appen.

 

        Rekordsnabb implementering säger du?

Den tekniska implementeringen har gått väldigt smidigt och enkelt. Väldigt professionellt. House:ID´s tech team är väldigt kunniga och snabba och deras kommersiella team stöttar i implementeringen och utbildningen av våra många mäklare över hela landet. Som sagt en bostads ID är nu en naturlig och självklar del av vårt arbetssätt. Det underlättar ju såklart att våra kunder blir glada när vi kan lämna över ett nästintill komplett ID strukturerat och klart. Bara att bygga vidare på. Den känslan har ingen tidigare kunnat erbjuda bostadsköpare. Men nu kan vi. Och vi är övertygad om att det kommer att vara en standard inom ett år.

 

        Standard säger du, vilka möjligheter ser du framåt?

Alla företag säger att kunden är min, men en bostad har så många aktörer att vi är många som delar på att leverera värde till en och samma kund. Med den exklusivitet i relationen House:ID ger de leverantörer som är anslutna och där kunden verifierat relationen ser vi stora möjligheter att kunna förlänga vårt CRM-tänk och coacha kunden längs hela dess boendeliv och inte bara tävla om själva transaktionen. 

 

                                                                  

0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
    Logo

    We value your privacyt

    We use cookies and data to:

    Improve the user experience of the website.

    Measure visitor statistics to understand and optimize how the website is used.

    We use cookies and data to:

    Develop new features and enhance the website.

    Display personalized content based on your interests and queries.

    If you want to know more about our terms for the House:ID service and how we manage your and your home’s data, you can read more in our General Terms and Privacy Policy.