Back

Download the House:ID app and collect everything about your home in one place

Scan and download the app directly to your phone

Connect-alumnen House:ID reser 7,5 Mkr och lanserar en ”Automagisk” app för bostaden

(2021-05-24)

Connect-alumnen House:ID gjorde en Språngbräda Fokus och presenterade sitt case för Connects affärsänglar under 2020 och för nationella nätverket på Hela Sverige Pitchar i Januari 2021.

Nu har House:ID stängt sin pre-seed runda på 7,5 Mkr bl.a. via Connects ängel nätverk i Stockholm och lanserat den första versionen av House:ID appen som samlar all information om din bostad på samma plats.

 

Läs mer här:  https://www.mynewsdesk.com/se/connect-sverige/blog_posts/connect-alumnen-house-id-reser-75-mkr-och-lanserar-en-automagisk-app-foer-bostaden-101157?fbclid=IwAR3wtRZV-HGzgPRX8mBRU6yac3WrZ1qtReSTlhsflTjnVpiGSUiSKmd4DaA

Renovering av sommarboendet utan risk för att kvitton eller garantier försvinner i byggkaoset!

Rickard Bremer och hans familjs nya projekt är en nyinköpt gård i St. Olof på Österlen. Där skall familjen spendera den del av sommaren som inte spenderas i Spanien. Renoveringen har precis påbörjats och det scannas produkter för fullt ute på Österlen.

”Det passade perfekt att få detta verktyg när vi nu går i gång med renoveringen. House:ID ger mig full koll på garantier, kvitton och produktfakta på alla inköp och för en gångs skull tänker jag att de inte kommer bort längs vägen”, säger Rickard.

Alla offerter och kvitton som mailas till Rikard vidarebefordras direkt till gårdens Hus:ID där Rikard enkelt sparar ner det. ”Jag har döpt om mina bostäders mailadresser till namn jag enkelt kommer ihåg. På så sätt är det enkelt att vidarebefordra allt direkt”.

När beräknas ni vara klara med renoveringen?

Helt klara kommer vi nog inte vara förrän nästa år, men beboligt räknar jag med att det är i slutet av sommaren.

Vad är ditt bästa tips till de som laddar ner House:ID för första gången?

Ta ett rum i taget så går det fort att få upp en bra standard på ditt Hus:ID. Och glöm inte att lägga till bilder på rummen, det ger en mycket härligare och mer personlig känsla.

Vad har varit bäst med House:ID hittills?

Räntejämförelsen! Jag är säljare och tävlingsmänniska och vill alltid ha de bästa villkoren. Det är perfekt att kunna jämföra min ränta med alla andras faktiska ränta! Det ger trygghet i att jag ligger rätt till.

Är du Free- eller Premium member?

Jag har flera fastigheter så jag gick direkt till Premium. Nu har jag full koll på både huset i Limhamn och sommarboendet på Österlen. Sen väntar jag på att House:ID lanserar i Spanien så att jag kan addera mitt boende där också.

Har du något tips till House:ID?

Drygt 2 miljoner produkter att scanna är mycket, men det räcker inte riktigt för en totalrenovering så fortsätt arbeta på att lägga till produkter och leverantörer.

Varken händig eller med gröna fingrar – lär känna Pontus Andersson, VD House:ID

Pontus Andersson är VD för House:ID och han bor med sin familj i en villa i Rydebäck, utanför Helsingborg, tillsammans med fru Sara och två döttrar.  Favoritsäsongen är sommaren, men det beror inte på hans ”gröna fingrar” för de smattrar mest på datorns tangentbord. Hans högsta önskan är i stället att allt fixar sig självt. Om du är som Pontus – då ska du veta att Pontus kämpar för att få koll, både för sig själv och för dig genom att automatisera så mycket det bara går!

”Innan ALLT är fullt automatiserat tror jag faktiskt det tar några år, men vi som användare av House:ID kommer att känna det som att allt är automatiserat långt tidigare, kanske redan direkt eftersom mycket redan är klart.”

 

Varför kommer du och din familj använda House:ID?

”Massor av anledningar givetvis, men primärt för att vi vill ha koll på det som hör till vår bostad, dels här och nu, dels när det sedan blir dags att flytta. Vi vill också kunna slippa lägga onödig tid på allehanda saker som vi alltid råkar ut för som exempel, vilket filter var det nu igen vi behöver till vår värmepanna eller vilken målarfärg var det nu vi använde senast till barnens rum – ja….listan är lång och för detta och mycket, mycket mer är appen det perfekta verktyget för oss.”

 

När hade du senast användning för House:ID?

I veckan då vi behövde kontakta en hantverkare för att fixa vår toalettstol som stod och läckte vatten hela tiden, vilket den ju inte ska. Efter att hantverkaren varit hos oss och lagat toalettstolen fick vi en faktura vilken jag genast tog ett foto på och mailade in till vårt hus:ID. Jag sökte på artikelnumret som stod på fakturan och med AutoMagi fick jag träff på min IFÖ sign spolknapp och lade till den som produkt under “mitt badrum” i appen. Det var verkligen en cool upplevelse att det fungerade så otroligt smidigt!

 

Vill du ställa en fråga till Pontus? Gör det! Maila på info@houseid.se

 

Pontus Andersson och Mikael Olsson, grundare till House:ID

Över 80% önskar de hade bättre koll på sin bostad!

(2021-05-01)

House:ID förenklar bostadsägandet genom AutoMagi. Nu är appen här.

House:ID är en app som bygger på att alla privat ägda bostäder (oavsett bostadsrätt, slott, koja eller villa) har ett Hus:ID. Man kommer åt sitt Hus:ID säkert genom att verifiera sig som ägare med BankID. Efter verifiering kopplar House:ID ihop den information som är privat (man flyttar med sig mellan bostäder) med informationen som är bostadens till ett komplett Hus:ID. ”Konceptet är byggt för att med AutoMagi enkelt både fylla på med information till ditt Hus:ID men också för att underlätta att ta action på hjälp man behöver, när man behöver det. Alltid med rätt information”.

Redan nu finns över 2 miljoner produkter att AutoMagiskt hämta hem information om, all bankdata så att man kan jämföra riktiga räntor och lånevillkor med andra Hus:ID likaså all försäkringsdata, besiktningsprotokoll, våtrumscertifikat, ritningar och mer därtill. Man kan dessutom maila in t ex kvitto eller annan dokumentation man önskar spara till sitt Hus:ID. ”Vi siktar på att göra information om bostaden både in och ut helt automatiskt – då har vi hjälpt både ägare och dess leverantörer” säger Pontus. Kanske därför kända svenska myndigheter har benämnt House:ID som en samhällstjänst.

I tider där bostadspriserna skenar blir det än viktigare att ha koll på material och dess dokumentation för lätt och perfekt underhåll som bevarar värdet. Men också att utveckla det för att hålla sin status jämfört med andra bostäder i området. Att det med rätt dokumentation och sparade kvitton gör det enklare att redovisa avdrag vid försäljning. Förmodligen rent av enklare att sälja off market då både mäklare och spekulanter kan göra en full bedömning av bostaden på förhand.

Fredrik Hansson, Styrelseordförande House:ID

HouseID – samhällstjänsten som redan blickar ut i världen

(2021-04-01)

Coloramas förra VD satsar på att bygga nytt globalt huvudkontor för start up i Malmö.

Fredrik Hansson tar klubban för House:ID, ett real tech bolag, och blickar redan utåt.

När Colorama valde att montera ner sitt huvudkontor i Malmö och flytta till Stockholm valde Fredrik Hansson att kliva av och blicka framåt. Med stor insikt i utmaningar och möjligheter för bostadsägare och leverantörer till bostaden, via sin bakgrund från Colorama, föll många saker på plats när en tidigare affärsutvecklingskonsult till Colorama berättade om House:ID. Efter att ha sett mer av plattformen, visionen och drivet hos grundarna och de ägarna som redan var inne i bolaget bestämde sig Fredrik för att ta ordförandeklubban.

House:ID gör att du har all information om din bostad vid din fingertopp, redo att ta action på. Redo att jämföra med andra Hus:ID, t ex faktiskt ränteläge, skuldkvot, standard i bostaden osv. Precis som andra framgångsrika svenska koncept gjort, tänk Spotify som hjälpte musikälskare att få koll på sin musik, Vivino gjorde samma sak för vinälskare, Klarna gjorde det enkelt att få koll på sina betalningar, möjliggör House:ID för bostadsägare att få 100 koll på sin bostad utan att spara ett enda fysiskt papper.

Att vara lat är dessutom inget problem då House:ID redan idag automatiserar en stor mängd av informationshämtningen. Redan idag kan du hämta information om mer än 2 miljoner produkter, hämta låneuppgifter från banken, försäkring på bostaden, besiktningsprotokoll, våtrumscertifikat, myndighetsdokument mm helt automatiskt. Löftet är att man skall kunna vara 100% lat, 100% slarvig och ändå ha 100% koll på sin bostad och det materialet som finns däri.

Säkerhet är viktigt. BankID används för att länka ihop dina privata delar med bostadens delar under tiden du äger din bostad. På så sätt lämnar ingen information bostaden oavsett ägare. Endast dina privata saker flyttas med till din nya bostad när du väljer att sälja.

Appen släpptes i Sverige 1: a Maj men Fredrik blickar redan ut mot en global marknad. ”Bostäder är paradoxalt nog både hyperlokalt och globalt. House:ID utvecklas för att hjälpa bostadsägare på lokal marknad, men att bo kommer aldrig gå ur tiden. Och bo gör man överallt.” Fredrik menar att bara i de 40 länder där man till över 50% äger sin bostad finns det över 1 miljard bostäder.

Symboliskt nog byggs organisationen upp på Mindpark i Hyllie där närheten till världen via Kastrup är påtaglig och byggandet är stort.

E-handelsdirektören från Bergendahls bakom appen för alla privatägda bostäder

(2021-04-15)

Pontus Andersson tar spets på House:ID.

Pontus Andersson lämnade för snart 1,5 år sedan Bergendahls och tjänsten som e-handelsdirektör och marknadschef. Med sin långa erfarenhet av digital handel har det varit en väntan på vart han skulle dyka upp. Nu visar det sig att Pontus är en av grundarna till House:ID, en apptjänst som satsar på att förenkla boendet för de som äger sin bostad. ”Jag har precis flyttat och känt frustrationen både av att inte ha tillgång till all information på ett lätt sätt, samt att inte kunna lämna över ett komplett Hus:ID med all information”. Därför nappade Pontus direkt när hans radarpartner från konsultsidan, Mikael Olsson, berättade om konceptidén House:ID som han skissat på ett tag. Därefter började de bygga det som inom några veckor går live i Beta version. Då kan alla ägare till bostäder logga in på sitt Hus:ID.

House:ID bygger på att alla bostäder har ett Hus:ID. Man kommer åt sitt Hus:ID säkert genom att verifiera sig som ägare med BankID. Då kopplar House:ID ihop den information som är privat och man flyttar med sig mellan bostäder med informationen som är bostadens till ett komplett Hus:ID. ”Konceptet är byggt för att enkelt både fylla på med information till ditt Hus:ID men också för att underlätta att ta action på hjälp man behöver, när man behöver det. Alltid med rätt information”.

Redan nu finns över 2 miljoner produkter att automatiskt hämta hem information om, all bankdata så att man kan jämföra riktiga räntor och lånevillkor med andra Hus:ID likaså all försäkringsdata, besiktningsprotokoll, våtrumscertifikat, ritningar och mer därtill. Man kan dessutom maila in t ex kvitto eller annan dokumentation man önskar spara till sitt Hus:ID. ”Vi siktar på att göra information om bostaden både in och ut automatiskt – då har vi hjälpt både ägare och dess leverantörer” säger Pontus. Kanske därför kända svenska myndigheter har benämnt House:ID som en samhällstjänst.

0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop
    Logo

    We value your privacyt

    We use cookies and data to:

    Improve the user experience of the website.

    Measure visitor statistics to understand and optimize how the website is used.

    We use cookies and data to:

    Develop new features and enhance the website.

    Display personalized content based on your interests and queries.

    If you want to know more about our terms for the House:ID service and how we manage your and your home’s data, you can read more in our General Terms and Privacy Policy.